|
||||||||
|
Zangeres A.J. Haynes, gitarist Travis Stewart, bassist Paul Butler en drummer Jesse Gabriel vormen samen de funk-, soul-, R&B-, gospel- en jazzmuziek spelende Amerikaanse formatie ‘Seratones’ uit Shreveport in de staat Louisiana. De zwarte frontvrouw A.J. Haynes beschikt over een geweldig krachtig stemgeluid dat uitermate geschikt is voor het zingen van gospel- en soulnummers zoals ze hier doet op het door bassist Paul Butler geproducete album “Love & Algorhythms”. Dat is de derde plaat van de in 2013 opgerichte groep ‘Seratones’ en de opvolger van het in 2019 uitgebrachte album “Power” en hun debuutalbum “Get Gone” uit 2016. Diezelfde Paul Butler heeft een succesvol verleden als producer van albums van ‘Lord Huron’, ‘St. Paul & The Broken Bones’ en Michael Kiwanuka. Uit haar songteksten blijkt al gauw dat de professioneel als advocate in een abortuskiniek in Louisiana actieve zangeres A.J. Haynes tot het gild van de zwarte feministen behoort. Nummers als tweede single “Two Of A Kind” (zie live-versie op de tweede video), het funky “Get Free”, “Get Your Shit Together, Babe” en “Power Of Your Light” zijn hiervoor illustratieve protestsongs waarmee ze een soort van vrouwelijk revolutionisme wil initiëren met als einddoel een betere toekomst voor alle vrouwen van zwarte origine. “Do you really want to get better?, Do you really want to get well?” zingt ze in de als eerste single uitgebrachte funky soulpopsong “Good Day” die u op de eerste bijgaande video kunt beluisteren. Ondanks het gegeven dat ‘Seratones’ blues, soul, rock’n’roll en elektronica aan hun sound toevoegen worden ze in de vakpers we eens vergeleken met de Amerikaanse rockgroep als ‘Alabama Shakes’ waar Brittany Howard de leadzangeres van dienst is. De albumtiteltrack “Love & Algorhythm” en ook “Pleasure” klinken als dancenummers van Donna Summer uit de jaren ’80 en de songs “I’ll Be”, “Dark Matter” en de afsluitende nummers “Power Of Your Light” en “High” zijn ballads met tussendoor een ‘spoken word’-gedicht in het korte interludium “Evidence”. Er is dus meer dan voldoende diversiteit op dit derde album van ‘Seratones’, maar echte hitsongs zitten daar jammer genoeg toch niet tussen. (valsam)
|